Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 2 Aralık 2025 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrikli Skuter Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile e-skuter işletmeciliğine yönelik kapsamlı düzenlemeler getirildiğini duyurdu. İlk kez 2021’de yürürlüğe giren yönetmeliğin, artan kullanım oranı, şehir içi ulaşım dengesi ve güvenlik ihtiyaçları doğrultusunda güncellendiğini belirten Uraloğlu, düzenlemelerin hem kullanıcı güvenliğini artırmayı hem de paylaşımlı e-skuter işletmeciliğinde standartları yükseltmeyi amaçladığını söyledi.
Bakan Uraloğlu, işletmecilerin bundan böyle sahadaki her e-skuterin konumunu üç dakikalık periyotlarla U-Net otomasyon sistemine aktarmakla yükümlü olacağını, sürüş tamamlandığında verilerin en geç on dakika içinde sisteme düşeceğini ifade etti. Sürüş dışındaki konum değişiklikleri de anlık olarak sisteme işlenecek. Bakanlık, sisteme aktarılan tüm verilerin belediyeler, Emniyet, Jandarma ve Coğrafi Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü ile paylaşılacağını bildirdi.
Yeni düzenlemenin önemli başlıklarından biri de coğrafi çitleme uygulaması oldu. Buna göre işletmeciler, yasaklı bölgelere girişte otomatik sınırlama getirmek zorunda olacak. Sürüş sırasında yasaklı bölgeye yaklaşan kullanıcı işitsel bir cihazla uyarılacak, bölgeye girilmesi halinde ise e-skuterin hızı kademeli olarak saatte 6 kilometreye düşürülecek. Devrilme uyarısı alınması durumunda işletmeci sürücü ile iletişim kuracak ve kazaya ilişkin veriler sisteme kaydedilecek.
Uraloğlu, işletmecilerin bir ilde sahip oldukları izin sayısına göre sahaya çıkarabilecekleri e-skuter sayısının yüzde 70 ile yüzde 130 arasında olması gerektiğini, bu alt sınırın kış döneminde yüzde 40 olarak uygulanacağını söyledi. Hesaplamalar günlük ortalama konum verileri üzerinden yapılacak.
Çağrı merkezi veya aynı işlevi gören mobil uygulama zorunluluğunun sürdüğünü hatırlatan Bakan, kullanıcı şikayetlerinin en kısa sürede sonuçlandırılmasının yönetmelikte açıkça düzenlendiğini vurguladı. Ayrıca mobil uygulamalarda harita hizmeti, anlık ücret bilgisi, yasaklı alanlar, park kısıtlamaları, coğrafi sınırlar ve karbon ayak izi hesaplamasının açık şekilde yer alması zorunlu hale getirildi. Hız limitleri ve yasaklı alanlara ilişkin yükümlülüklere uymayan işletmelere 6 bin 923 TL idari para cezası uygulanacağını bildiren Uraloğlu, cezanın doğrudan işletmeci firmalara kesileceğinin altını çizdi.
Yeni düzenlemeyle birlikte asgari yüzde 30 yerli üretim şartı da getirildi. TSE tarafından belgelenmiş işletmelerce üretilen e-skuterlerin, sahaya çıkarılan araçların en az yüzde 30’unu oluşturması gerekecek. Yerli üretim oranına uyulmaması durumunda işletmecilerin faaliyetlerinin durdurulabileceği belirtildi. Uraloğlu, yapılan değişikliklerin paylaşımlı e-skuter hizmetlerinde güvenli, sürdürülebilir ve şehir içi ulaşımı destekleyen bir model oluşturmayı hedeflediğini ifade etti. (Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı)